“De behandeling is nu veel effectiever”

10 apr 2015

“Je ziet het meteen tijdens de behandeling: dankzij HelloFysioapp voeren patiënten hun oefeningen veel beter en vaker uit. Mijn behandelingen hebben zo sneller resultaat. Met HelloFysioapp voldoen we aan de wens van veel patiënten, en via de vergoedingsstructuur van zorgplannen kunnen we de e-healthoplossing rendabel maken. Dankzij de koppeling met Intramed scheelt het me ook nog eens administratietijd.”

 

Dat zegt Barry Scholten. Hij werkt voor de helft van zijn tijd als algemeen fysiotherapeut bij Zorggroep Almere. De rest van de week is hij er manager bedrijfsvoering van de huisartsenpraktijk, de fysiotherapie en de kinderfysiotherapie. “We hebben een duidelijke visie op de toekomst. Daarin ontkom je niet aan online ontwikkelingen, en via HelloFysioapp zijn we er klaar voor. We hadden zelf al veel filmpjes met huiswerkoefeningen op onze website gezet maar met HelloFysioapp bieden we nu echt een plan aan.”

Effectief en efficiënt

Het is voor iedere fysiotherapeut voelbaar dat veel patiënten minder behandelingen vergoed krijgen. Volgens Scholten is het daarom nog belangrijker dat patiënten hun oefeningen goed uitvoeren. “Sinds we met HelloFysioapp werken, zie ik dat patiënten de oefeningen beter en vaker uitvoeren. Daardoor kan ik me tijdens de behandeling meer focussen op de beweeglijkheid en de beperking van de patiënt. Ik bied daardoor mijn behandelingen effectiever aan. Door de koppeling met Intramed hoef ik ook geen patiëntgegevens meer in te voeren. Die worden automatisch overgenomen. Dat is ook nog eens efficiënt.”

Enthousiaste patiënten

“Het is zo handig”, zegt Jennifer. “Ik hoef niet te onthouden wat de fysiotherapeut meegeeft aan huiswerk. Met een filmpje op mijn telefoon zie en hoor ik wat ik moet doen.” Jennifer is patiënt bij Scholten en werkt fulltime als directiesecretaresse. “Van de therapeut ontving ik een link en meldde ik me aan. Er stond meteen een behandelplan voor me klaar. Ik krijg er heel leuke reacties op uit mijn omgeving. Ze kijken hun ogen uit, mijn collega’s vinden het helemaal geweldig.”

Sneller resultaat

Jennifer legt uit hoe het voor haar is om met HelloFysioapp te werken. “Na de eerste behandeling vulde ik online een vragenlijst in en na de tweede behandeling zijn we met de online oefeningen begonnen. Die vink ik elke keer af zodra ik ze heb gedaan, dan zie ik meteen hoever ik al ben. Elke week komen er oefeningen bij, na de behandeling op de praktijk. Tijdens zo’n behandeling doen we geen oefeningen want die kan ik zelf. Barry doet dan iets met mijn wervels en mijn schouderblad. We zijn nu halverwege het behandeltraject, ik heb al zoveel minder klachten. Dat is echt heel anders dan een paar jaar geleden toen ik voor dezelfde klachten ook bij een fysiotherapeut was, niet bij deze praktijk. Ik deed toen ook oefeningen thuis maar had niets om even te kijken van hoe het ook alweer was. Nu weet ik precies wat ik moet doen. Ik zou het echt iedereen willen aanraden.”

Protocollen en filters

“Voor Jennifer heb ik geen reminders ingesteld, dat heeft ze niet nodig”, legt Scholten uit. “Maar voor een dertienjarige jongen bijvoorbeeld doe ik dat wel. Om 15.00 uur, als hij uit school komt. Dat stel je heel gemakkelijk in. HelloFysioapp voorziet in protocollen waaraan oefeningen gekoppeld zijn. Als je wilt, kun je die protocollen aanpassen, zoals wij hebben gedaan. Je kunt ook met je eigen protocollen werken of met losse oefeningen. Zo heb ik voor Jennifer een eigen programma gemaakt.”

Er staan veel oefeningen in HelloFysioapp. Ze worden regelmatig aangevuld. Het kostte Scholten even tijd om die eigen te maken. “Je kunt namelijk met filters werken, voor kracht of beweeglijkheid of juist stabiliteit. Die selecties moet je even leren maken. In de laatste update is de zoekfunctie sterk verbeterd.”

Kwaliteit en gemak

“Dat patiënten inloggen wil niet zeggen dat ze de oefeningen ook altijd doen. Dat merk je wel tijdens de behandeling. Patiënten blijven een eigen verantwoordelijkheid houden maar met HelloFysioapp kun je ze wel motiveren. We zijn de eerste praktijk in Almere die het aanbiedt, we hopen dat het patiënten aan ons bindt.”

“Nee, ik geef mijn werk niet weg door online oefeningen aan te bieden. Integendeel, ik lever juist beter werk. Door het effect van online huiswerkoefeningen hoeven patiënten minder vaak per week naar de praktijk te komen. Dat is zeker voor werkende patiënten heel prettig. Als praktijk bieden we daarmee meer kwaliteit en meer gemak voor de patiënt.”

Rendabel

“We zijn bezig om HelloFysioapp te integreren in de protocollen van FysioTopics. HelloFysioapp werkt aan contact via de webcam, als e-consult en telemonitoring. In die ontwikkelingen willen we graag meegaan, anders kiezen patiënten straks niet meer voor ons. Patiënten willen namelijk een totaalpakket aan blended fysiotherapie: offline behandeling en online oefeningen. Ze reageren enthousiast dus niets wat ons als praktijk nog tegenhoudt, zeker nu verzekeraars mondjesmaat online zorg gaan vergoeden. Je zou kunnen denken: als het behandelgemiddelde ermee omlaag gaat, dan lijkt HelloFysioapp juist geld te gaan kosten. Maar door HelloFysioapp in zorgprotocollen in te bouwen, verdienen we juist de kosten terug.”

Gratis proberen?

Probeer HelloFysioapp één maand gratis uit en overtuig jezelf en je patiënten: proefmaand aanvragen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

HelloFysio - Grote Bickersstraat 50A - 1013 KS AMSTERDAM - 088-4355639 - info@hellofysioapp.nl